działalność operacyjna funkcjonuje właściwie, ale to nie wystarcza – trzeba się rozwijać
zadania związane z rozwojem organizacji wymagają większej koordynacji
zadania rozwojowe i działalność operacyjna konkurują ze sobą
cele krótkoterminowe dominują nad celami o dłuższym horyzoncie czasowym
pracownicy mają problem z określeniem priorytetów
budowanie opisu przedsięwzięcia – od inicjalizacji do planu projektu
tworzenie harmonogramów i budżetów
zarządzanie harmonogramem i budżetem
techniki aktualizacji
zarządzanie wartością wypracowaną (Earned Value)
konta kosztowe a rozwiązania IT
zarządzanie zakresem (zgodnie z wytycznymi Kerznera – pełzający zakres i jego negatywny wpływ na projekty)
zarządzanie niepewnością̨ w projektach
zarządzanie kryzysem – wydarzenia incydentalne – jak „okiełznać chaos”
zarządzanie zasobami ludzkimi
zarządzanie dostawcami
zarządzanie jakością̨
zadania otrzymują swoich właścicieli o jednoznacznie określonych uprawnieniach i odpowiedzialności
zespoły projektowe zachowują się w sposób ustalony i stają się przewidywalne
zaangażowane kluczowych menedżerów w sprawy operacyjne jest minimalne i ograniczone do podejmowania kluczowych decyzji
zadnia rozwojowe są realizowane w zakładanym czasie, budżecie i na deklarowanym poziomie jakości
konsekwencje odstępstw od planu są łatwo i wcześnie identyfikowane dając czas i możliwość na wprowadzenie adekwatnych korekt
ambitni i zaangażowani pracownicy są wyróżniani stając się kierownikami projektów
dedykowana metodyka zarządzania projektami
realizowane projekty wymagają większej koordynacji
ograniczone zasoby wyzwalają w ambitnych kierownikach projektów potrzebę rywalizacji i wewnętrzną konkurencję
korzyści w jednych projektach osiągane są kosztem innych, a bilans korzyści dla organizacji jest zerowy
badanie:
krytycznych czynników sukcesu (CSF)
kluczowych wskaźników efektywności, które determinują̨ dostarczane organizacji oczekiwania (benefity)
promowanie roli Menadżera Programu, który odpowiada za:
koordynowanie działań we współbieżnych projektach
nadawanie priorytetów
ustalanie sekwencji czynności w wielu projektach (plan skonsolidowany)
zarządza punktami styku
organizacja osiąga zakładane benefity znacznie niższym kosztem
osiągane korzyści biznesowe są szybciej konsumowane
wyeliminowana zostaje skłonność do autokanibalizmu profitów w poszczególnych projektach
dedykowana metodyka zarządzania programami
organizacja konfrontuje się z ograniczeniami – brak czasu, ludzi, pieniędzy, technologii
powszechność ograniczeń na szczęście skłania do koncentracji na możliwościach i ciągłym poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: co z perspektywy naszej działalności jest najważniejsze?
użycie narzędzia, które ułatwia organizacji koncentrowanie wysiłku na realizacji projektów, które:
są zgodne ze strategią
przynoszą̨ największa wartość́ biznesową
są zrównoważone pod względem przyjętych kategorii (ryzyka, zdolności biznesowej, typu pracy, zakresu, zasięgu etc.)
jednoznaczne sprawdzenie co jest ważne z perspektywy celów realizowanych przez organizację
efektywne lokowanie zasobów tam, gdzie realizowane są̨ najważniejsze przedsięwzięcia
możliwość świadomej rezygnacji z projektów, które są̨ za słabo zbadane, zbyt ryzykowne, za drogie itd. odpowiednio wcześniej, zanim słabości wykaże ich realizacja
dedykowana metodyka zarządzania portfelami
jak uzyskać rzetelną, spójną i kompletną informację o projektach?
jak skrócić czas podejmowania decyzji przy zachowaniu ich optymalnej jakości?
jak ograniczyć konflikty zakresu i zasobów pomiędzy projektami?
Jak zapewnić standaryzację procesów zarządczych w obszarze projektów?
zapewnienie obiektywnej i aktualnej informacji o realizowanych projektach
coaching oraz bieżące wsparcie metodyczne kierowników projektów,
wsparcie operacyjne dla kierowników projektów
utrzymywanie, rozwój i dostosowanie metodyki zarządzania projektami w organizacji
identyfikowanie potrzeb rozwoju kompetencyjnego w zakresie zarządzania projektami
powstanie Biura Projektów, które:
efektywnie kontroluje realizację projektów w organizacji
zapewnia wymagane wsparcie metodyczne i pomoc w rozstrzyganiu konfliktów pomiędzy projektami
kierownictwo organizacji uzyskuje pełną informacją potrzebną do podejmowania optymalnych decyzji
dedykowana metodyka zarządzania PMO